Ali je več kot polovica poletnih pnevmatik za v smeti?

Prava pomlad se še vedno nakazuje, zima še vedno občasno kaže svoje zobe, vendar pa je ADAC-ov terminski načrt rednih testiranj poletnih pnevmatik že pripravljen. Tudi tokrat so poleg velikosti značilne za majhne in kompaktne avtomobile testirali tudi nenavadno kategorijo, torej klasične pnevmatike minibusov in kombijev. Rezultat: hladen tuš.
Kdo in kaj testirajo?
Nemški avtomobilski klub, oz. ADAC organizira testiranje pnevmatik dvakrat letno. Strokovnjaki glede na sezono prvič testirajo poletne, nato pa zimske pnevmatike, in na podlagi rezultatov pripravijo lastno tabelo uvrstitev. Ker je v prometu veliko različnih velikosti pnevmatik, vedno določijo po dve ali dve in poskušajo delati v rotacijskem sistemu.
Letos so na majhnih avtomobilih in nekaterih kompaktnih vozilih testirali pogosto velikost 185/65 R15 in 215/65 R16 na lahkih gospodarskih vozilih in minibusih. Tudi tokrat je komisija odločila, kateri vzorci se bodo testirali, pri čemer so upoštevali tržne podatke, s čimer so omogočili možnost sodelovanja tudi manj znanim blagovnim znamkam. Proizvajalci pri tem nimajo možnosti nadzora, strokovnjaki pa iz vseh vzorcev različnih proizvajalcev pridobijo več setov. Tako se lahko razkrije fluktuacija kakovosti.
Kako poteka test?
Kot prvi korak se zberejo podatki o pnevmatikah: DOT številka, etiketa pnevmatike, natančne specifikacije. Vsakemu vzorcu je dodeljena zaporedna številka, ki kasneje služi kot identifikacijska oznaka, tako ime blagovne znamke in modela ne more vplivati na oceno. Na vseh novih pnevmatikah se izvede test obrabe – kar pomeni približno 300 kilometrov - kar je potrebno zato, ker zaradi materialov za sproščanje agenta, ki so uporabljeni v proizvodnem procesu popolnoma nove pnevmatike še ne dosegajo maksimalne zmogljivosti. To je potrebno imeti v mislih tudi takrat, ko kupujemo novi set za sebe.
Testiranje na suhem asfaltu se izvaja v centru Bridgestone v Italiji. Preverjajo, kako se avto z posamezno pnevmatiko obnaša v kritičnih situacijah. Med drugim testirajo ravno linijsko vožnjo, stransko vodljivost, stabilnost v ovinkih, in zaviranje v sili pri 100 km/h. Testiranja na mokrem asfaltu se izvajajo na bazi Continentala v Nemčiji. Program tudi tu vključuje zasilno zaviranje pri hitrosti 80 km/h, akvaplaning na vzdolžni in prečni vožnji, ter upravljanje na krmilni progi. Slednja naloga se začne izvajati pri hitrosti 65 km/h, pri čemer se hitrost dvigne na 95 km v korakih po pet kilometrov na uro.
Hrup se meri z meritvami in subjektivnim vtisom preizkuševalcev. Da bi izključili moteče dejavnike se hrup testira tudi z ustavljenim motorjem, tako na asfaltni kot na betonski podlagi. Hrup v potniškem prostoru in zunaj avtomobila se v delni rezultat všteje v razmerju 50-50%. Obraba pnevmatik se meri z vožnjo v konvoju na dolžini 15.000 kilometrov, pri čemer pnevmatiko obrabijo do 1,6 milimetrske mejne vrednosti. V tem času se prav tako izmenjujejo tudi vozniki, prav tako pa se kolesa testirajo tudi na preskusni napravi.
Poraba goriva se meri na dve kilometrski progi. Vozilo se giblje s konstantno hitrostjo, neprekinjeno pri hitrosti sto kilometrov na uro, pri čemer med vožnjo uporabljajo natančne merilne naprave. Za posamezni vzorec se določi povprečje na podlagi petkrat opravljenih dveh voženj. V nemškem sistemu je vrednost ocene tem boljša, čim manjša je le ta. Vsi testi se ponovijo večkrat, zamenjavajo se tudi testni piloti. Nazadnje so podatki združeni, in ponderirani na naslednji način:
suh asfalt: 20%
moker asfalt: 40%
hrup: 10%
poraba: 10%
obraba: 20%
Pnevmatike mere 185/65 R15
V tej kategoriji so testirali pnevmatike 16 različnih proizvajalcev. Ta mera pnevmatike je značilna za številne majhne avtomobile in kompaktna vozila. Brez potrebe po popolnosti, se te pnevmatike lahko uporabljajo tudi za naslednje modele vozil Dacia Logan, Sandero, Fiat Panda in Punto, Hyundai i20 in i30, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-Class pred letom 2012, Opel Adam in Corsa, Renault Clio, Seat Ibiza ali Volkswagen Polo.
Na suhi podlagi sta visoko zmogljivost izkazali dve pnevmatiki. Ena je bila Bridgestone Turanza T005, ta druga pa je bila veliko cenejša pnevmatika, Firestone Roadhawk. Na testih se je dobro obnesla cela vrsta gum, vendar pa je šest pnevmatik dobilo le srednje dobro oceno. Med njimi je tudi Michelin Crossclimate +.
Oprijem na suhem asfaltu (185/65 R15)
1. Bridgestone Turanza T005 1,5
2. Firestone Roadhawk 1,5
3. Falken Ziex ZE310 Ecorun 1,8
4. Goodyear EfficientGrip Performance 1,9
5. Maxxis Mecotra 3 1,9
6. Toyo Proxes CF2 2,2
7. Continental PremiumContact 5 2,2
8. Vredestein Sportrac 5 2,3
9. Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3
10. Hankook Kinergy Eco 2 2,4
11. Michelin Crossclimate+ 2,6
12. Kumho Ecowing ES01 2,8
13. Giti GitiSynergy E1 2,8
14. Semperit Comfort-Life 22,9
15. Petlas Imperium PT515 3,0
16. Linglong Green-Max HP010 3,0
Testi na mokri podlagi imajo tako v poletnem kot v zimskem času kar precejšnjo težo, saj je to eden izmed najpogostejših pogojev, s katerimi se morajo pnevmatike spopasti. V tem primeru so dobro oceno dosegli izdelki le štirih priznanih proizvajalcev: Bridgestone Turanza T005, Vredestein Sportrac 5, Michelin Crossclimate + in Continental ContiPremiumContact 5. Drugi so prejeli srednje dobro oceno, in ravno ta uvrstitev je pri mnogih skazila njihovo celotno podobo.
Oprijem na mokrem asfaltu (185/65 R15)
1. Bridgestone Turanza T005 1,9
2. Vredestein Sportrac 5 2,2
3. Michelin Crossclimate+ 2,4
4. Continental PremiumContact 5 2,4
5. Goodyear EfficientGrip Performance 2,7
6. Firestone Roadhawk 2,8
7. Kumho Ecowing ES01 2,8
8. Maxxis Mecotra 3 2,8
9. Toyo Proxes CF2 2,8
10. Linglong Green-Max HP010 2,8
11. Falken Ziex ZE310 Ecorun 3,0
12. Semperit Comfort-Life 23,0
13. Giti GitiSynergy E1 3,2
14. Petlas Imperium PT515 3,3
15. Hankook Kinergy Eco2 3,4
16. Pirelli Cinturato P1 Verde 3,4
Pnevmatika Gite GitiSynergy E1, ki je pri nas komaj poznana se je izkazala za najbolj tiho, medtem ko je bil trio Bridgestone-Goodyear-Firestone najglasnejši. Poraba se je kot najbolj ugodna izkazala pri pnevmatiki Maxxis Mecotra 3, medtem ko je bil testni avto najbolj požrešen pri pnevmatiki Firestone. Michelin Crossclimate + je izkazal dobro zmogljivost obrabe, in se je dobro oprijemal tako na suhi, kakor na mokri podlagi, nasprotno pa se je izkazala najmanj zmogljiva pnevmatika Linglong Green-Max HP010, ki niti glede oprijema ni izkazala prepričljivega učinka.
Na splošno je med pnevmatikami absolutna zmagovalka Bridgestone Turanza T005, ki zagotavlja dober oprijem tako na suhi in mokri podlagi. Ima oznako 2,0, tako da je prejela dobro oceno. Za slabo desetino je zaostal Vredestein Sportrac 5, ki je v oprijemu bil šibkejši od Bridgestona, vendar je tudi veliko bolj trpežen. Za njimi so vse pnevmatike prejele srednje dobro oceno, res pa je, da je med bronastim Michelinom in vodilnim Linglongom skoraj celotna točka razlike.
Pnevmatike mere 215/65 R16
Ta velikost je značilna za številna lahka gospodarska vozila, kakor tudi za majhne avtobuse. Nameščajo jih med ostalimi tudi na kolesa vozil Ford Transit, na kolesa četrte in pete generacije Iveco Daily, Nissan Primastar, Opel Movano in Vivaro, Renault Master in Trafic ter na kolesa Volkswagen Transporter T5 in T6. Tudi v tej kategoriji je bilo izbranih 16 različnih vzorcev, vendar je rezultat precej obžalovanja vreden.
Apollo Altrust se je izkazal kot največje presenečenje na suhem asfaltu - blagovna znamka, ki spada v skupino Vredestein ima tovarno tudi na Madžarskem, poleg Gyöngyösa. Malo za njim se je uvrstil Maxxis Vansmart MCV3 +. Najslabše se je izkazal Kléber Transpro, vendar pa kljub boljšemu slovesu ni bil nič veliko boljši niti Continental VanContact.
Oprijem na suhem asfaltu (215/65 R16)
1. Apollo Altrust 2,1
2. Maxxis Vansmart MCV3+ 2,2
3. Goodyear EfficientGrip Cargo 2,3
4. Nexen Rodian CT8 2,3
5. Sava Trenta 2 2,3
6. Hankook Vantra LT 2,3
7. Fulda Conveo Tour 2 2,4
8. Pirelli Carrier 2,8
9. Falken Linam Van01 2,8
10. Michelin Agilis+ 2,9
11. Nokian cLine 3,0
12. Semperit VanLife 2 3,0
13. Kumho PorTran KC53 3,2
14. Continental VanContact 200 3,4
15. Uniroyal RainMax3 3,4
16. Kléber Transpro 3,6
Pekel pa se je v resnici sprostil na mokrem asfaltu. Devet vzorcev je v tem delu naloge popolnoma padlo na izpitu - končali so s tako slabimi rezultati, da so prejeli splošno nezadostno oceno. Presenetljivo, da med njimi opazimo tudi Michelin Agilis + ali Hankook Vantra LT. V tem delu ni nihče prejel več kot povprečno dobre ocene, med srednjimi dobrimi pa so bili najboljši Apollo in Continental. Hankook in Kléber sta prejela najslabšo oceno 5.5.
Oprijem na mokri površini (215/65 R16)
1. Apollo Altrust 2,8
2. Continental VanContact 200 2,8
3. Goodyear EfficientGrip Cargo 3,1
4. Pirelli Carrier 3,1
5. Nokian cLine 3,3
6. Maxxis Vansmart MCV3+ 3,7
7. Kumho PorTran KC53 3,8
8. Falken Linam Van01 4,6
9. Uniroyal RainMax 2 4,6
10. Michelin Agilis+ 4,9
11. Fulda Conveo Tour 2 5,0
12. Nexen Rodian CT8 5,0
13. Sava Trenta 2 5,0
14. Semperit Van-Life 2 5,1
15. Hankook Vantra LT 5,5
16. Kléber Transpro 5,5
Glede ravni hrupa so vsi tekmovalci prejeli srednjo oceno, najtišja sta bila Kumho in Nexen, najglasnejša pa Michelin in Fulda. Najbolj učinkovito porabo je izkazal Nexen Rodian CT8 kot testni avto, ki ga je uporabljal Multivan, glede porabe pa se je kot najbolj potraten izkazal Apollo, ki ima profilni vzorec z najboljšim oprijemom.
Pri lahkih gospodarskih vozilih so pnevmatike zelo pomembne tudi z vidika obrabe. To je bila edina delna ocena, kjer je vsaka pnevmatika dosegla dobro ali odlično oceno. Goodyear, Maxxis, Falken, Michelin, Fulda in Sava so bili ocenjeni z oceno 0,5, drugo skrajnost pa predstavljata Apolo in Nexenom z oceno 2,5.
Res je, da je vredno obrabo ocenjevati skupaj z oprijemom, saj imamo zaman pnevmatiko, ki se ne bo nikoli obrabila, če ima izredno slab oprijem na vozišču. V tem smislu je mogoče izpostaviti Goodyear EfficientGrip Cargo, ki se glede oprijema približuje preskusnemu zmagovalcu Apollu, vendar pa njegova zmogljivost presega skoraj dvakrat več kilometrov.
Povzetek
Testi pnevmatik nemškega avtomobilskega kluba dajejo dobro oporo tistim, ki se odločajo za nakup pnevmatik. Kot lahko vidimo, ni vedno boljše tisto, kar je dražje, vendar pa tudi teh razvrstitev ne smete obravnavati kot svete spise. Vsem je vredno razmisliti, kaj pričakujejo od pnevmatike in izbrati tisto, ki v tem deluje izjemno dobro. Namreč pri ADAC-u zmagovalec testa ni pnevmatika odlična le z enega posameznega vidika, ker je pri Nemcih najbolj pomembno ravnovesje.
Poleg tega je dobro vedeti, da imajo pnevmatike že obvezno obstoječo nalepko, ki pa ne vsebuje informacij, ki temeljijo na preskusih ali meritvah. Tam navedene vrednosti oprijema, hrupa in porabe se navajajo pa lastni deklaraciji proizvajalca, in niso preverjene vrednosti. Zato jih je vredno obravnavati s pridržki. Priporočljivo je, da podrobne rezultate testov primerjate z vašimi finančnimi zmožnostmi in na podlagi tega sprejmete odločitev.